Huur mij in als freelance SEO specialist/consultant

freelance seo specialist

Bent u op zoek naar een freelance SEO specialist tijdelijk of bijvoorbeeld op projectbasis? Laten we dan eens contact hebben om uw uitdagingen op het gebied van SEO te bespreken!

Wie ben ik?

Dani van Rooij, 30 jaar en ruim zeven jaar ervaring in Online Marketing. Mijn specialisaties binnen online marketing zijn SEO en affiliate marketing. De afgelopen 7 jaar heb ik voor diverse werkgevers aantoonbaar succes geboekt in de meest concurrerende markten op het gebied van SEO; reizen, energie en verzekeringen. Daarnaast ben ik mede-oprichter van ThingstodoinAmsterdam.com, een website die binnen enkele jaren is uitgegroeid tot reisgids met meer dan 20,000 bezoekers per maand.

Ik heb ervaring met veel voorkomende complexe uitdagingen op het gebied SEO; techniek, migraties, internationalisering, zoekwoord- en content strategieën, linkbuilding en meer. Uiteraard kan ik overweg met de meeste gebruikte SEO tools waaronder Google Analytics, Google Search Console, ScreamingFrog en Ahrefs.

Freelance SEO specialist met aantoonbaar succes

U kunt mij op freelance basis inhuren om SEO werkzaamheden voor uw bedrijf te verrichten. Dat kan gaan om advies op het gebied van uw alghele SEO-strategie, maar ook om specifieke vragen op het gebied van techniek bijvoorbeeld.

Waarvoor kunt bij mij terecht?

  • Hulp op projectbasis bij een complexe uitdaging; een migratie naar een ander domein, het wisselen van CMS (Content Management System) of bijvoorbeeld het oplossen van een duplicate content issue.
  • Als sparringspartner voor uw webbouwer; programmeurs zijn (meestal) goed in hetgeen waar zij de meeste kennis van hebben; programmeren. Echter kijken zij doorgaans met een andere bril naar de techniek. Wat betekent hun manier van werken voor de URL-opbouw en de website structuur? Houden ze rekening met interne link structuur en benutten ze het robots.txt bestand zodat uw website goed gecrawld en geïndexeerd wordt?
  • Het ontwikkelen van een SEO-strategie; op basis van uw bedrijfsdoelstellingen en beschikbare middelen, kan ik een passende, realistische SEO-strategie ontwikkelen. Compleet met een technische scan, zoekwoordonderzoek en contentstrategie.
  • Een SEO-scan; uw bezoekersaantallen lopen terug? U wilt weten waar de grootste pijnpunten van uw website liggen? Ik breng ze aan het licht tijdens een SEO scan.

Waarvoor kunt u bij mij niet terecht?

  • Schrijven van SEO-content; er zijn voldoende schrijvers hiervoor beschikbaar die dit sneller en beter doen dan ik. Uiteraard kan ik wel helpen bij het vinden van een geschikte copywriter.
  • Programmeerwerk; ik begrijp de samenhang van techniek en kan developers uitleggen hoe iets gebouwd moet worden en hoe niet. Ik ben echter geen programmeur en zal geen code schrijven anders dan basis HTML-elementen.

Waarom investeren in SEO?

Hoewel de basis van SEO niet per sé hogere wiskunde is, blijkt het voor veel ondernemingen op alle niveau’s een taaie klus. In tegenstelling tot adverteren via Google AdWords, zijn er bij SEO oftewel zoekmachine optimalisatie nooit gegarandeerde resultaten of bezoekersaantallen. Wat wél gegarandeerd is, is dat het een uiterst precair en foutgevoelig vakgebied is. Een vakgebied waarbij een, ogenschijnlijk, kleine fout kan lijden tot gigantische verliezen.

Is het daarom beter om geen tijd en geld te investeren in SEO, maar in SEA? Absoluut niet! Op de lange termijn is SEO namelijk een veel rendabelere investering. Een goed uitgevoerde SEO strategie heeft u jarenlang profijt van. Dit in tegenstelling tot de inzet van SEA oftewel Google AdWords, waarbij u per klik betaald. Zodra uw budget daar op is, stopt het verkeer naar uw website ook direct.

Hoe bepaal je een succesvolle SEO-strategie in de basis?

Een SEO-strategie is wat mij betreft een verlengstuk van de bedrijfsdoelstellingen. Het begint bij een zoekwoordonderzoek; welke zoekwoorden zijn relevant voor de product of dienst die ik aanbied? Het is daarbij van belang zo specifiek en relevant mogelijk te zijn. Daarnaast moeten de geselecteerde zoekwoorden ook realistisch zijn; de kans om als kleinschalig hotel in Amsterdam op het zoekwoord “hotel” te ranken is 0. Echter een zoekwoord als “hotel Amsterdam zuid” of “hotel Amsterdam RAI” is al een veel realistischere doelstelling.

In het kader van ‘beter goed gejat, dan slecht bedacht’ is het altijd verstandig om een kijkje te nemen in de zoekresultaten die je op dit moment aantreft voor de gekozen zoekwoorden. De websites die je vindt, doen blijkbaar iets goed. Dat geeft je een goed beeld van wat een gebruiker verwacht te vinden. Zijn het websites waarmee je de strijd aan kan met de middelen die ervoor beschikbaar hebt? Uiteraard is die vraag beter door een SEO-specialist te beantwoorden, maar om met bijvoorbeeld Bol.com te concurreren, moet je natuurlijk van goede huize komen.
Vanuit het zoekwoord onderzoek, vloeit een contentplan voort; welke pagina’s moeten er gecreëerd worden en voor welke zoekwoorden moeten ze vindbaar zijn? Uiteraard is de omvang van dit plan afhankelijk de omvang van het pallet aan diensten en producten dat je wilt aanbieden.

Je zoekwoordonderzoek afgerond? De gewenste content gecreëerd? Dan ben je bijna gereed om de zoekresultaten te bestormen. Echter, valt of staat het wel bij de juiste techniek. Gebruikers en zoekmachines moeten eenvoudig kunnen navigeren naar de pagina’s die je hebt gemaakt hebt, zowel op desktop, als op mobiel. Je website moet snel laden en ontdaan zijn van onnodige, ingewikkelde scripts. Daarnaast wil je iedere afzonderlijke pagina, maar via één URL opvraagbaar is, anders is er sprake van duplicate content.

Heb je alle bovenstaande punten afgevinkt? Dan rest je slechts nog de promotie van je website. Er moeten nu bezoekers naar je website komen. Hoe hard je hiervoor moet werken? Dat is afhankelijk van hoe goed je de bovenstaande punten hebt uitgevoerd en daarnaast hoe goed je concurrenten dat hebben gedaan. Om goede resultaten te behalen in een concurrerende markt, zal je niet ontkomen aan een stukje linkbuilding; het vergaren van links vanaf andere relevante websites. Houdt er rekening mee dat dit het meest tijdrovende en daarmee kostbare gedeelte van SEO kan zijn.

Klaar voor?

Mijn hulp inschakelen? Dat kan! Ik vind het voorafgaand aan een samenwerking belangrijk om te bepalen of we op één lijn liggen qua werkwijze en verwachtingen. Leg me via de mail in enkele zinnen uit waar u behoefte aan heeft, dan neem ik contact met u op om te kijken of ik daar een passende oplossing voor kan bieden!

Vragen? Opdrachten? Voorstellen?

Mail naar:

contact<at>danivanrooij.nl

Geef een reactie